„Így tanul(j)unk mi a felsőoktatásban!” címmel akadálymentes online workshopot szervezett a SINOSZ 2021. augusztus 25-én, melynek központi témája a siket és nagyothalló fiatalok felsőoktatásban való részvétele s az azzal kapcsolatos tapasztalataik voltak. A rendezvényt Dr. Hangya Dóra, a SINOSZ Akadályugrás szolgáltatásvezetője, valamint két hallássérült hallgató, Kajtár Dóra (ELTE) és Tolner Veronika (BME) moderálták.
A résztvevők, közel 15 fő pedig olyan nagyothalló fiatalok voltak, akiknek már van tapasztalatuk valamilyen felsőoktatási intézménnyel kapcsolatban. Nagy örömünkre olyan személyek is részt vettek a programon, akik szeptemberben kezdik meg első egyetemi vagy főiskolai tanulmányaikat. Az elhangzottakat két írótolmács jegyzetelte egy online dokumentumban, így a workshop mindenki számára akadálymentes volt.
A Zoom meeting első fél órájában Dr. Hangya Dóra számolt be „Halló, én is itt vagyok!” – Kérdőíves kutatás a siket és nagyothalló hallgatók felsőoktatást érintő tapasztalatairól című kutatásának eredményeiről, majd játékos feladatok következtek, amelyek eredményeképp a résztvevők megismerhették egymást, s megoszthatták egymással a felsőoktatásban szerzett tapasztalataikat, élményeiket. Szó esett többek közt a fogyatékosságügyi koordinátorokkal való kapcsolattartás kérdéseiről, az órai jegyzetek beszerzésének lehetőségeiről, illetve a hallásállapot felvállalásának dilemmáiról, felmentésekről, írótolmácsolásról.
Mind a workshop közben kitöltött, a menti.com-on megválaszolt kérdésekből, mind a programot követő visszajelzésekből az derült ki, hogy a résztvevők jól érezték magukat, s hasznosnak találták az online tapasztalatcserét. Éppen emiatt várhatóan lesz folytatása a programnak, s a jövőben lehet számítani további workshopokra ebben a témában. Az augusztus 25-ei online találkozó valamennyi résztvevője nagyothalló személy volt. Nagyon bízunk abban, hogy a következő alkalommal siket hallgatók is bekapcsolódnak majd a diskurzusba, s ezáltal még pontosabb képet kapunk arról, milyen nehézségekkel néznek szembe a felsőoktatásban tanuló hallássérült személyek, s milyen megoldásokat találnak az eléjük gördülő akadályok leküzdésére.
„A workshop keretében bemutatott kutatás az Innovációs és Technológiai Minisztérium ÚNKP-20-4 – kódszámú Új Nemzeti Kiválóság Programjának a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból finanszírozott szakmai támogatásával készült.”