Az interjút Kiss Virág, toborzásért felelős HR vezetővel készítettük.
Kérem, meséljen az Auchan Magyarország Kft. tevékenységéről, mivel foglalkoznak?
Az Auchan 1961-ben alakult Franciaországban családi vállalkozásként és hipermarket kereskedelmet folytat. Magyarországon az első áruház 16 évvel ezelőtt nyitott meg Az Auchan Magyarország Kft. 19 áruházat és 14 töltőállomást üzemeltet. A vállalat széles választékáról és diszkont árairól ismert, nagy alapterületű áruházaiban 40-70 ezer különböző termékféleséget kínál a vásárlóknak. Az Auchan feladatának tekinti, hogy hozzájáruljon a vásárlóerő növeléséhez és vásárlói életminőségének javításához.
Jelenleg hány fő dolgozik az Auchan Magyarország Kft-nél?
Közel 7000 munkatársat foglalkoztatunk.
A munkatársak között hány fő a megváltozott munkaképességű személy? Mióta foglalkoztatnak megváltozott munkaképességű személyeket és mi volt az az impulzus, aminek hatására elkezdődött ez a folyamat a cégnél?
Felelős vállalatként, működésünk során mindig is fontosnak tartottuk a társadalmi felelősségvállalás előmozdítását. Éppen ezért már 2009 óta foglalkoztatunk megváltozott munkaképességű munkatársakat. Jelenleg több mint 360 megváltozott munkaképességű kollégával dolgozunk együtt.
A megváltozott munkaképességű kollégák között hány fő siket és nagyothalló személy? Az Auchan Magyarország Kft. mióta alkalmaz siket és nagyothalló személyeket?
Az MMK állományunk 25%-a hallássérült, vagy siket munkatárs és az első hallássérült munkatársunk 2010-ben lépett be a dunakeszi áruházunkba, mint pénztáros.
A siket és nagyothalló kollégák milyen munkakörben vannak foglalkoztatva, hány órában?
Legtöbben a pénztárban dolgoznak, mint pénztár hostess, vagy host. Ezt a munkakört teljes mértékben sikeresen el tudják látni. Ehhez megadjuk a kellő segítséget és a körülményekhez adaptáltuk a feladatokat. Van néhány olyan nagyothalló munkatársunk, akik a zöldség-gyümölcs osztályon végeznek árufeltöltői munkát. De akad olyan telephelyünk is, ahol hallássérült kolléga dolgozik a személyzeti osztályon, vagy a kontrollingon, de van olyan is, aki áruellátásért felelős pozíciót tölt be.
A toborzás és a kiválasztás során szükség volt-e bármilyen változtatásra a siket és nagyothalló személyek esetében?
Részünkről inkább egy szemléletváltásra volt szükség, és egy bizonyos tesztünket elhagyjuk a nehéz szövegezése miatt és egy másikra cseréltük, illetve a személyes beszélgetésnél jelnyelvi tolmács segítségét vesszük igénybe, amennyiben ez szükséges.
Felmerült-e bármilyen speciális szükséglet az akadálymentesítésre vonatkozóan?
A telefonok esetében szükséges egy technikai átalakítás, mely kijelzi a hívónak a foglalt vonalat, illetve a pénztáron a vásárlók felé intézett kötelező kérdéseket kis kártyák segítségével oldottuk meg.
A siket és nagyothalló munkatársak munkába állását megelőzően szerveztek-e belső képzéseket, illetve terveznek-e ilyet a jövőben? (érzékenyítő tréning, jelnyelvi tanfolyam, vezetői esélyegyenlőségi kompetencia-fejlesztés…stb.)
Több szervezettel, alapítvánnyal is kapcsolatban állunk és kértük a szakmai segítségüket a befogadó környezet felkészítése érdekében. Több munkatárs vett részt ilyen érzékenyítő képzésen, de a közvetlen munkatársak és vezetők mindegyike. Eddig 3 alkalommal került megrendezésre jelnyelvi tanfolyam, ahol a munkatársaink az alapokat sajátíthatták el.
Hogyan fogadták a munkatársak a siket és nagyothalló kollégákat?
Kezdetben voltak félelmeik a munkatársaknak, de mivel azt tapasztalták, hogy a hallássérült kollégák is képesek arra, hogy ugyan úgy teljesítsenek, így hamar eloszlottak ezek a félelmek. Mára már van olyan áruházunk, ahol a kasszasoron hallássérült pártfogó munkatársak tanítják be, szintén hallássérült újonnan érkező kollégákat.
Összességében milyen tapasztalataik vannak a siket és nagyothalló munkatársak foglalkoztatásáról, mennyire elégedettek a siket és nagyothalló munkatársak teljesítményével?
Ők ugyan olyan emberek, mint bárki más. Vannak köztük olyanok, akik jól dolgoznak és vannak, akik lassabban fejlődnek. Velük kapcsolatban is ugyan azok az elvárásaink, mint a halló kollégákkal szemben. Amit viszont jellemzően el lehet mondani, hogy nagyon igyekeznek.
Ha Ön – mint társadalmilag felelős munkaadó – tanáccsal szolgálhatna egy olyan munkahely számára, aki még nem elég nyitott a siket és nagyothalló személyek foglalkoztatásának irányában, akkor mi lenne az üzenete?
Mindenkit csak bíztatni tudok arra, hogy nyisson feléjük és foglalkoztasson megváltozott munkaképességű munkavállalókat. A sikerhez szükség van az elköteleződésre, a másképpen látásra és arra, hogy jól válasszuk meg azt a munkakört, amiben a hallássérült munkatárs sikeres tud lenni. A foglalkoztatásukat illetően rengeteg háttérmunka van, de a befektetett energia mindenki számára meghozza a gyümölcsét.