Mivel 2023. december 1-jétől nőtt a minimálbér, így az álláskeresési járadék összege is magasabb lett.
1. Mi az az álláskeresési járadék, ki jogosult rá?
Az álláskeresési járadék egy olyan pénzbeli ellátás, amelyre álláskereső (munkanélküli) személyek jogosultak, de fontos, hogy csak azok a személyek kaphatják meg, akik:
– az ellátás iránti kérelem benyújtását megelőző 3 évben legalább 360 nap munkaviszonnyal rendelkeznek,
– akarnak dolgozni, de állami foglalkoztatási szerv segítségével sem találnak megfelelő munkahelyet.
Az álláskeresési járadék folyósításának ideje alatt az álláskereső személy TB ellátásra jogosult.
2. Mennyi az álláskeresési járadék összege, mennyi ideig kaphatják, akik jogosultak rá?
Az álláskeresési járadék napi összegét törvény határozza meg. (1991. évi IV. törvény a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló törvény 26. § (4) bekezdés).
Ez alapján az igénylést megelőző időszak (4 naptári negyedév) keresete alapján számolják ki, de a járadék napi összege maximum a mindenkori minimálbér napi összege lehet, annál magasabb nem.
(Mivel 2023. december 1-jétől a minimálbér összege havi bruttó 266.800 Ft, a napi összeg bruttó 8893 Ft, így legfeljebb ennyi lehet az álláskeresési járadék napi összege.)
Az álláskeresési járadék folyósítási idejét úgy számolják ki, hogy megnézik, hogy az álláskereső az igénylést megelőző 3 évben hány napot töltött el munkaviszonyban, vagy mennyi ideig folytatott egyéni vagy társas vállalkozói tevékenységet.
A jogszabály alapján 10 nap jogosultsági idő 1 nap járadékfolyósítási időnek felel meg, de a maximális folyósítási időtartam 90 nap lehet.
3. Hogyan igényelhető az álláskeresési járadék?
Az álláskeresési járadékot a lakóhely szerint illetékes járási vagy kerületi hivatal foglalkoztatási osztálya állapítja meg, ahol első lépésként regisztrálni kell. Ha ez már megtörtént, kérelmet kell benyújtani az álláskeresési járadék iránt. Ez történhet személyesen, e-mailben, ügyfélkapun (ITT) keresztül vagy elektronikus (online) ügyintézéssel (ITT).
4. Az alábbi dokumentumokra van szükség az álláskeresési járadék megállapításához:
– munkáltatói igazolás (egyszerűsített foglalkoztatás esetén),
– jövedelemadó adatlap a munkaviszony megszüntetésekor,
– igazolólap az álláskeresési járadék és segély megállapításához,
– adatlap a bírósági végzéssel megállapított tartási kötelezettségről,
– TB kiskönyv/OEP igazolvány az egészségbiztosítási ellátásokról és a biztosítási jogviszonyról.
A felsorolt dokumentumokat a munkáltató állítja ki.
Ha eddig külföldön dolgoztál, akkor szükséges lehet:
– U1 munkaviszony igazolás abból a tagállamból, ahol utoljára munkát végeztél.
5. Mikor lehet egy összegben megkapni az álláskeresési járadékot?
Ha igényelted az álláskeresési járadékot, de a folyósítás ideje alatt sikerül elhelyezkedned és határozatlan idejű, legalább 4 órás munkaviszonyt létesítened, akkor kérheted a hátralévő időre járó álláskeresési járadék egy összegben történő kifizetését. Ez a hátralévő ellátás teljes összegének 80%-a. Erről is az 1991. évi IV. törvény (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 27§ (9) bekezdése rendelkezik.
Forrás: https://bank360.hu/minimalber-emeles-2024-jaradek-tappenz