A LEGFONTOSABB INFORMÁCIÓK AZ ÁLLÁSKERESÉSI JÁRADÉK IGÉNYLÉSÉRŐL

Dátum: 2020-04-24


A nemrégiben útjára indított kérdőívünk eredményei alapján látjuk, hogy vannak olyan siket és nagyothalló emberek, akiknek a koronavírus járvány következtében megszűnt a munkaviszonya. Éppen ezért fontosnak tartjuk, hogy ebben a cikkben összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat az álláskeresési járadékról, melyet a köznyelvben munkanélküli segélynek is neveznek.

Az álláskeresési járadékot azok igényelhetik, akiknek megszűnt az állásuk. Ebbe beleértjük mindazokat, akik saját maguk szüntették meg a munkaviszonyukat, illetve azokat is, akiknek felmondtak vagy közös megegyezés útján szűnt meg az állásuk. De azok is igényelhetnek álláskeresési járadékot, akik szüneteltetik az egyéni vagy a társas vállalkozásukat, azonban ehhez az is alapfeltétel, hogy a vállalkozói tevékenységük alatt folyamatosan, a szabályok szerint fizették maguk után a kötelező járulékokat.

Az álláskeresési járadék legfontosabb feltétele, hogy az igénylést megelőző 3 éven belül legalább 12 hónapon keresztül vagy bejelentett, legalább 8 órás munkaviszonnyal rendelkezett vagy vállalkozó volt az igénylő álláskereső személy. A munkaviszonynak nem kell folyamatosnak lenni, összesen kell meglennie a 12 hónapnak.

NAGYON FONTOS, HOGY AZOK A SZEMÉLYEK, AKIK MEGVÁLTOZOTT MUNKAKÉPESSÉGŰ SZEMÉLYEK ELLÁTÁSÁBAN RÉSZESÜLNEK (REHABILITÁCIÓS JÁRULÉK VAGY ROKKANTSÁGI JÁRULÉK)

NEM JOGOSULTAK ÁLLÁSKERESÉSI JÁRADÉKRA! NEM JÁR ÁLLÁSKERESÉSI JÁRADÉK ANNAK SEM, AKI NAPPALI TAGOZATON TANUL ÉS ANNAK SEM AKI ÖREGSÉGI NYUGDÍJRA JOGOSULT.

Az álláskeresési járadékot Neked kell igényelned, nem automatikusan folyósítják. Az igénylés a kérelem benyújtásával kezdődik!

Az álláskeresési járadékot több módon is igényelheted.

Az álláskereső személyek nyilvántartásba vételéhez és az álláskeresési járadék megállapításához az ügyfelek elektronikusan vagy postai úton kell, hogy beküldjék a szükséges dokumentumokat. Az ügyintézést online is elindíthatjuk, de később majd személyesen is meg kell jelennünk az illetékes hivatalban, amihez előzetesen időpontot kell foglalnunk. A kormányablakokban és az okmányirodákban most nem lehet sorszámot húzni, kizárólag előzetesen kért időpontfoglalással lehetséges az ügyintézés. Időpontot foglalni ügyfélkapus azonosítóval a megújult magyarorszag.hu oldalon lehet.

Az online ügyintézés három módon lehetséges:

1. Ha van Ügyfélkapu regisztrációd, akkor Ügyfélkapun keresztül (https://epapir.gov.hu; témacsoport: Kormányhivatali ügyek; ügytípus: foglalkoztatási támogatások, közfoglalkoztatási és egyéb állami foglalkoztatási feladatok; címzett: illetékes Járási Hivatal; levél tárgya: pl. álláskeresés ellátás kérelem, igénylés; csatolmány: kilépő papírok, munkáltatói iratok, NAV igazolás stb.).

Akadályugrás | SINOSZAkadályugrás | SINOSZ

2. Ha nincs Ügyfélkapu regisztrációd, akkor a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat felületén is intézheted az álláskeresési járadék iránti kérelem benyújtási szándékodat. Itt a belépéshez meg kell adni a TAJ számodat, a születési dátumodat és a további ügyintézéshez egy olyan e-mail címet, amit tényleg használsz, hogy biztosan elérjen hozzád minden fontos információ!

Akadályugrás | SINOSZ

Az alábbi 5 dokumentumot kell kitölteni és beküldeni az elektronikus kérelem beadásához (a felsorolások linken, rájuk kattintva további hasznos útmutatókat találsz!):

3. E-mailben is el tudod küldeni a szándéknyilatkozatod A területileg illetékes Járási Hivatal Foglalkoztatási Osztályának kell írnod az e-mailt. Itt találod az elérhetőségeket: https://www.kormanyhivatal.hu/hu

A NEM ÜGYFÉLKAPUN KERESZTÜL VÉGZETT BEJELENTÉS CSAK EGY SZÁNDÉKNYILATKOZAT, NEM MINŐSÜL KÉRELEMNEK!

Ez azt jelenti, hogy a kormányhivatal küld majd Neked egy válaszlevelet a további teendőiddel kapcsolatban.

Milyen okmányokra lesz szükséged az igényléshez?

  • Személyi igazolvány
  • Lakcímkártya
  • Taj kártya
  • Adóigazolvány
  • Iskolai végzettségedet igazoló okirat/ok
  • Aki alkalmazott volt az álláskeresési járadék igénylése előtt: az elmúlt 3 évre a munkaviszonyok igazolása (munkáltatói igazolás a munkaviszony megszűnésekor elnevezésű nyomtatvány) + a munkanélkülivé válást megelőző 1 évben kapott jövedelmek igazolása
  • Aki vállalkozó volt az álláskeresési járadék igénylése előtt: igazolás a vállalkozói igazolvány visszaadásáról/vállalkozói tevékenység megszüntetéséről, és szüneteléséről
  • Bankszámlaszám – amennyiben van
  • Igazolólap az álláskeresési járadék és segély megállapításához (eredeti aláírt példánya)
  • Adatlap bírósági végzéssel megállapított tartozásigazolásról (eredeti aláírt példánya)
  • Jövedelemadó adatlap a munkaviszony megszüntetésekor
  • A 2010. január 1-je előtt megszűnt munkaviszonyok esetén: igazolólap a munkanélküli-járadék megállapításához c. nyomtatvány (eredeti aláírt példánya).
  • főállású egyéni vagy társas vállalkozói jogviszony esetén: adóigazolás a vállalkozói jogviszonnyal kapcsolatos adatokról (Nemzeti Adó és Vámhivatal által kiállított adóigazolás)
  • amennyiben társas vállalkozás tagja/ügyvezetője/tulajdonosa szükséges a társasági szerződés bemutatása
  • ha őstermelői igazolvánnyal rendelkezel, akkor az aktuális évre érvényesített betétlap
  • bankszámlaszám, amennyiben számlaszámra kéred az álláskeresési járadék utalását

Ki jogosult álláskeresési járadékra?

  • rendelkezik a munkaviszony létesítéséhez szükséges feltételekkel,
  • nem tanul oktatási intézmény nappali tagozatán,
  • nem jogosult öregségi nyugdíjra, rehabilitációs járadékra, valamint megváltozott munkaképességű személyek ellátására,
  • az alkalmi foglalkoztatásnak minősülő és a nevelőszülői foglalkoztatási jogviszony kivételével nem áll munkaviszonyban és
  • egyéb kereső tevékenységet sem folytat, valamint
  • elhelyezkedése érdekében a járási hivatalban álláskeresőként regisztráltatja magát, az illetékes járási hivatallal együttműködik.

HA AZ ÖSSZES FELTÉTEL KÖZÜL BÁRMELYIK NEM TELJESÜL, AKKOR NEM MINŐSÜLSZ ÁLLÁSKERESŐNEK.

Álláskeresési járadék illeti meg azt, aki

  • álláskereső,
  • munkát akar vállalni, de önálló álláskeresése nem vezetett eredményre, és számára az illetékes állami foglalkoztatási szerv sem tud megfelelő munkahelyet felajánlani,
  • az álláskeresővé válást megelőző három éven belül legalább 360 nap jogosultsági idővel rendelkezik.

Mennyi idő az ügyintézés, mikor kaphatom meg az álláskeresési járadékot?

Az ügyintézés sommás eljárás esetén 8 nap, gyorsan lezajlik. Ha nem kapsz választ néhány napon belül, akkor telefonálj nekik a SINOSZ KONTAKT Tolmácsszolgálat segítségével! A koronavírus miatt most sokan veszítették el az állásukat, így több igény is érkezik be a hivatalokhoz, így több időt vehet igénybe a kérelmek feldolgozása is.

Mennyi ideig jár és mekkora az álláskeresési járadék összege?

Az álláskeresési ellátást korábbi kereseteink alapján kapjuk, tehát attól függ, hogy az álláskeresési járadék igénylését megelőzően hány napot dolgoztál. Mindenkinek egyedileg számolják ki, hogy milyen összeget kaphat a munkanélkülivé válást megelőző 4 naptári negyedévben befizetett munkaerőpiaci járulékalap (azaz a bruttó bér) havi átlaga alapján.

Az álláskeresési járadék maximum 90 napig, 3 hónapra jár és 2020-ban maximum bruttó 161 ezer forint lehet havonta. A járadék mellett jogosultság is jár a maximum 90 nap alatt az ingyenes állami egészségügyi ellátáshoz. De nem szabad elfelejteni, hogy ha véget ér a koronavírus okozta veszélyhelyzet és nem sikerült munkát találni, akkor az új, 2020. július 1-jén életbe lépő társadalombiztosítási szabályok szerint másnaptól már nem kötelesek ellátni a betegeket az egészségügyi intézményeknek.

Lehet választani hogyan szeretnéd kérni a járadékot, lehet postai úton készpénzben, de átutalással bankszámlaszámra is. Utóbbi esetben ugyanúgy utalják, mint más állami támogatást, a hónap első munkanapján utalják majd, ami 4-5 nap alatt megérkezik a számládra.

Az álláskeresési járadékból csak a munkaerőpiaci hozzájárulást és a személyi jövedelemadót vonják le, a többit megkapod nettó kifizetésként.  

álláskeresési járadék maximum összege 
bruttó 161 000 Ft/hó 
(a munkaerőpiaci járulékalap 60%-a, maximum a hatályos minimálbér 100%-a) 

álláskeresési járadék 50 000 Ft KATA esetén (bruttó 98 000 Ft járulékalap 60%-a)

nettó 44 175 Ft/hó 

álláskeresési járadék 75 000 Ft KATA esetén (bruttó 164 000 Ft járulékalap 60%-a)

nettó 73 800 Ft/hó



A HR Portál oldalán álláskeresési járadék kalkulátor segíthet kiszámolni mekkora összegre vagy jogosult: https://www.hrportal.hu/allaskeresesi-tamogatas-kalkulator.html


Ha kérdésed van keress minket bizalommal az akadalyugras@sinosz.hu e-mail címen!

A SINOSZ további honlapjai

MUNKAERŐ-PIACI SZOLGÁLTATÓ ÉS INFORMÁCIÓS IRODA

Munkaerő közvetítői engedély száma:
BPM/01/17253-1/2015-1004

Szolgáltatásunkat támogatja

Akadályugrás - Szolgáltatásunkat támogatja