Tapasztalható, hogy a munkáltatókban még mindig megtalálhatóak a sztereotípiák a hallássérült munkavállalókkal, illetve alkalmazásukkal kapcsolatban. Általában a kommunikációs akadályoktól, az előfordulható munkahelyi balesetektől tartanak. Ezek a félelmek a hallássérült munkavállalók munkába állása után megszűnnek. Nagyon fontos kiemelnünk azt, hogy más fogyatékossági csoport tagjaihoz képest a hallássérült embereknek megfelelő munkavégzéséhez viszonylag kevés speciális szükséglet merül fel, melyek többnyire könnyen adaptálhatók. Sőt vannak olyan szükségletek, melyek más megváltozott munkaképességű célcsoportok számára is segítséget jelenthetnek. A jól látható szöveges feliratok, képi megjelenítések, vizuális megoldások sokat segíthetnek a megértésben. A hallássérült embereken túl más emberek számára is segítik az egyenlő esélyű hozzáférést.

Siket és nagyothalló személyek

Megváltozott munkaképességű, hallássérült jelentkező esetén meghatározó információ a hallásállapot. A hallássérültek egy gyűjtőfogalom. A hallássérült személyek hallásállapotuk alapján siketek vagy nagyothallók lehetnek.

A siketek nem rendelkeznek hasznosítható hallásmaradvánnyal. Általában nem viselnek hallókészüléket sem, mivel állapotuk hallókészülékkel sem korrigálható. Többségük a jelnyelvet használja.

A nagyothallók hallásmaradvánnyal rendelkeznek, hallókészüléket használnak.

Orvosi szempontból a nagyothallók azok, akiknél a halláskárosodás mértéke mindkét fülön 30-90 dB között van. A nagyothalló személy hallókészülék segítségével többé-kevésbé megérti a hangzó beszédet és ő maga is érthetően beszél, de az ő hangján és kiejtésén is érzékelhetők a kontroll hiányosságai.

Halláscsökkenés fokozatai:

  • nem jelentős a halláscsökkenés 25 dB között
  • kisfokú a halláscsökkenés 26-40 dB között
  • közepes fokú a halláscsökkenés 41-60 dB között
  • nagyfokú a halláscsökkenés 61-80 dB között
  • súlyos fokú a halláscsökkenés 81-90 dB között
  • siketséggel határos a halláscsökkenés 91 dB felett
  • siketség, teljes hallásvesztés, ha a hallás nem mutatható ki

Mire kell odafigyelnünk, ha siket vagy nagyothalló kollégával dolgozunk együtt?

A siket és nagyothalló személyek foglalkoztatása kapcsán egy dolgot kell hangsúlyosan kiemelnünk. Ez nem más, mint a kommunikáció és annak akadálymentes megvalósulása. Ennek érdekében mind a munkavállalói és mind a munkáltatói oldalnak feladata van.

A hallássérült munkavállalók részéről is fontos az egyéni hozzáállás, fontos, hogy tisztában legyen vele, hogy mire képes, ezt tudja kommunikálni és ismerje saját szükségleteit, illetve legyen motivált ezek kielégítésében ő maga is.

A munkahelyi kommunikáció akadálymentes megvalósulása érdekében van kiemelten fontos szerepe a munkábaállást megelőző érzékenyítő tréningeknek, melyek célcsoport-specifikus információval látják el a résztvevő, majdani közvetlen kollégákat.

Mi hiszünk abban, hogy a hallássérült munkatársakkal való közös munkavégzés során a többi munkatárs is sokat tanul az együttműködésről, az esélyegyenlőségről, elfogadásról, és nem utolsó sorban a toleranciáról. A lehető legeredményesebb érzékenyítő nem más, mint a közös munkavégzés napi 8 órában.

Ajánljuk figyelmébe érzékenyítő foglalkozásainkat:

Munkaerő-piaci szolgáltatásaink

Néhány apróság és nincs köztünk akadály!

 “Hallássérültek” gyűjtőfogalommal nevez meg minket a társadalom. Ez a kifejezés a siketeket és a nagyothallókat egyaránt magában foglalja, függetlenül a hallássérülés okától, súlyosságától, a hallásállapot milyenségétől. Különféle eltérések vannak a siketség és a nagyothallás között, és ezen különbözőségből adódóan más a szociális helyzetünk, eltérőek a kulturális igényeink és legfőképpen a lehetőségeink.

  • Vannak köztünk siket személyek, akik a jelnyelvet is használják kommunikációjuk során
  • Vannak köztünk nagyothalló személyek, akik hallókészüléket viselnek, azonban ez csak segíti, nem pótolja a hallásukat.
  • A szemkontaktus fontos nekünk, mert csak úgy van esélyünk megérteni egymást, ha szembefordulunk egymással.
  • Gyakorlott szájról olvasók vagyunk, de ez folyamatosan, hosszú időn át fárasztó. A természetes artikuláció és a tagolt beszéd a legérthetőbb számunkra.
  • Nem kell velünk emelt hangon beszélni. Elég ügyelni a beszédtempóra, mellőzni hadarást és a túl lassú beszédet. A túlzott artikuláció is zavaró!
  • A jó megvilágítás, zavaró tényezőktől mentes  helyzet növeli az egyenlő esélyeket a kommunikációban! Pl: előnytelen számunkra, ha háttal ül a fénynek, akivel beszélgetünk, mert árnyékba kerül az arca
  • Időnként visszakérdezünk, ez nekünk biztonságot jelent.
  • Ha minden kötél szakad, jöhet az egyéb kommunikáció: ceruza, papír és egy kis kreativitás.
  • A legfontosabb, hogy legyünk türelmesek egymással.

Jelnyelvi tolmács az állásinterjún

Amennyiben az önéletrajzban jelzi a megváltozott munkaképességű személy, hogy hallássérült és nem jelzi, hogy jelnyelvhasználó, akkor mindenképpen egyeztetni kell vele, hogy jelnyelvhasználó-e, illetve, hogy szükséges-e számára a jelnyelvi tolmács az állásinterjún.

Az állásinterjú időpontjáról, körülményeiről a hallássérült jelöltet írásban értesítsük ki az önéletrajzban feltüntetett elérhetőségen. Kérjünk minden esetben visszaigazolást arról, hogy az üzenetünket megkapta.

Mindenképpen kérdezzük meg, hogy a hallássérült személy jelnyelvhasználó-e és szükséges-e számára jelnyelvi tolmácsot biztosítanunk. Amennyiben szükséges, úgy a jelnyelvi tolmács rendelése minimum 3 nappal korábban történjen meg.

A jelnyelvi tolmácsrendelést leadhatjuk:

  • személyesen
  • telefonon
  • sms-ben
  • faxon
  • e-mailben
  • webkamerán keresztül

A rendeléskor meg kell adnunk:

  • a tolmácsolás helyszínét
  • idejét
  • várható időtartamát
  • a választott tolmácsolási módot
  • elérhetőségünket

A megrendelésünket a diszpécser munkatárs fogja visszaigazolni. Ebben a visszaigazolásban megtalálható a jelnyelvi tolmács neve, a helyszín és az időpont.

Ha a hallássérült ügyfél, aki számára rendeltük a jelnyelvi tolmácsot nem jelenik meg a tolmácsolási helyszínen, a kirendelt tolmács 20 perc várakozási idő után hagyhatja el a helyszínt.

Bővebb információk: 

SINOSZ Tolmácsszolgálat szolgáltatásai

Tolmácsszolgálatok elérhetőségei:

SINOSZ Tolmácsszolgálat

A jelnyelvi tolmácsszolgáltatás költsége egyeztetést igényel, továbbá az is, hogy a jelnyelvi tolmácsszolgáltatás díja a munkáltató költségeként merül fel vagy a hallássérült személy törvényben meghatározott órakeretéből kerül levonásra (120 óra/év – 2009. évi CXXV. törvény a magyar jelnyelvről és a magyar jelnyelv használatáról)

A bevált gyakorlat szerint a kötelező oktatás, vizsga és a betanulás esetén felmerülő költséget a munkáltató vállalja.

Az állásinterjún mindenképpen térjünk ki arra, hogy a hallássérült jelentkező számára mit jelent az akadálymentes munkahelyi környezet. Beszéljük meg, hogy a hallássérült személy számára melyik kommunikációs csatorna a legmegfelelőbb a munkahelyi kommunikáció lebonyolítására, a kapcsolattartásra. A hangsúly mindig az egyéni szükségleteken legyen!

Minden fontos információt lehetőleg írásban küldjük meg a hallássérült személy számára és kérjünk visszaigazolást arról, hogy megkapta-e az értesítésünket.

További hasznos információ:

Hogyan interjúztassunk meg egy nagyothallót?

http://www.sinoszhangforras.hu/wp/hogyan-interjuztassunk-meg-egy-nagyothallot/

Ha kérdése van, akkor keressen minket és vegye igénybe szolgáltatásainkat:

Munkaerő-piaci szolgáltatásaink